hart hoofd werk
  • home
  • coaching
  • team
  • mastermind
  • mijn gereedschap
  • contact
  • Blog

Ken jij jouw ‘WAAROM’?

8/7/2019

1 Reactie

 
Foto
Foto

​​"Je bent geboren en je sterft, dus wat ga je doen in deze tussentijd? Kijk eens goed in de spiegel en vraag jezelf af: ‘Waar geef ik om en hoe wil ik herinnerd worden?’"
 
Elk bedrijf, iedere professional heeft een doel. Dat doel is niet alleen maar om winst te maken, toch? Als je de missie van jouw bedrijf kent, komen ook de inkomsten. Maar zonder een concrete reden of passie om je in te zetten in je werk, heeft je bedrijf weinig richting en zin.  
 
Simon Sinek zegt in “How Great Leaders Inspire Everyone to Action”: "Mensen kopen niet wat je doet, ze kopen waarom je het doet.”  
 ​
Ik sprak met professionals en organisaties over het belang van het ontdekken van je "waarom". Wat het voordeel is om je bewust te zijn van je "waarom" en de reden dat je dit bewustzijn nodig hebt om succesvol te kunnen zijn.
 
Jouw ‘waarom’ is veel belangrijker dan je zou denken
Veel mensen aarzelen om hun verhaal te delen of om zich met hun hart en ziel in hun zaken te steken. Ze denken te weten dat anderen daar niet op zitten te wachten, of zich hier helemaal niet van bewust zijn. Ze denken dat consumenten maar één ding willen: alleen hun producten of diensten.
In werkelijkheid hebben waarschijnlijk wel duizenden bedrijven zo ongeveer hetzelfde aanbod jij. Het verschil is echter jouw verhaal. Want ook al lijkt jouw product of dienst op die van anderen, jouw verhaal is uniek. Door je bewustzijn van jouw verhaal te vergroten, ontdek je ook waarin jouw aanbod verschilt van dat van anderen.

Voorbeeld
Een CEO en medeaandeelhouder van Lely-Centre Duitsland, ontdekte bijvoorbeeld dat zijn passie voor duurzaam leven voor mens, dier en technische producten voortkwam uit zijn kindertijd. Die bracht hij door in de agrarische sector en met name in de veehouderij.  Nu helpt hij de koe en de agrariër verder door met zijn product - een hoogstaande melkrobot - te zorgen voor de welzijn van koeien en hun verzorgers.
Zo ook bij een wijkverpleegkundige en casemanager dementie, die zich helemaal kan vinden in het verhaal achter de legende van Sint Maarten, tevens de naam van de organisatie waar zij werkzaam is.
Deze legende is voor haar een mooie inspirerende metafoor. De legende beweegt haar tot een gelijktijdige professionele en persoonlijke ontwikkeling.
 ​
Sint Maarten
​De legende vertelt over Maarten, destijds soldaat in het Romeinse leger. Het legeruniform was niet hun bezit, maar dat van het leger. Hiervoor was iedere soldaat zelf verantwoordelijk. Op een dag rijdt hij met een colonne soldaten de poort van een grote stad door waar een bedelaar op hem af komt. Hij heeft het koud en vraag Maarten om zijn mantel. Hierop snijd Maarten zijn mantel in twee stroken en geeft hiervan een stuk aan de bedelaar. Deze goede daad is niet onopgemerkt gebleven en Maarten wordt heilig verklaard en omgedoopt tot Sint Maarten. 
Iedereen heeft zo een verhaal en ervaringen en iedereen heeft daardoor ook een uniek en persoonlijk doel. Bewust of onbewust. Door je bewust te worden van jouw drijfveren, jouw ‘waarom’, wordt jouw aanbod uniek. Daar wil jij je aan verbinden. Daar ligt jouw drive. En door dit bewustzijn kun je ook klanten aan je binden. Zij zullen zich aangesproken voelen door jouw verhaal.
Door jouw ‘waarom’ te kennen, kun je alles wat je tegenkomt in jouw bedrijf vanuit dat ‘waarom’ benaderen. Het geeft houvast en richting.
 
Ben jij je al bewust waarom je doet wat je doet?
Ik kan je helpen te ontdekken wat jouw ‘waarom’ is. Daarbij adviseer ik je om te starten met het ontdekken van jouw (eigen)waarden.
Natuurlijk kan ik je hiermee helpen. Tegelijk zou je er ook nu al zelf aan kunnen gaan werken.
Vraag eens aan je vrienden en familie of houd een dagboek bij, over die dingen die je motiveren en stimuleren. Welke woorden gebruikt je het meest en welke emoties voel je het diepst? Welke waarden en overtuigingen worden er geduid, door anderen over jou en door jezelf over jouzelf? Wat zijn jouw drijfveren? Welke metafoor past er bij jouw persoon en jouw dienstverlening?
Foto
Jouw “waarom” is bijna altijd een manier om dingen te delen die jij waardeert, van waaruit jij voelt, denkt en graag doet. Hierbij kun je de "Gouden Cirkel" van Sinek volgen, die uit drie delen bestaat: 
1.   Jouw ‘waarom’ (kern van cirkel): het doel, de zin, de meerwaarde, de oorzaak of het geloof in uw bedrijf of dienstverlening
2.   Jouw ‘hoe’ (de middelste laag in de cirkel): hoe doe jij je zaken of dienstverlening 
3.   Jouw ‘wat’ (dit is de buitenste laag van de cirkel): wat doet jouw bedrijf of dienstverlening.

Laat je me weten wat jouw 'waarom' is? 
1 Reactie

    Kees

    Ik vind het prettig om mijn gedachtes over werken en het leven van me af te schrijven. Op die manier kan ik die gedachtes ook met jou delen. 
    Als het jou inspireert, op gedachtes brengt: laat het me dan weten via een reactie! 

    Archieven

    September 2019
    Juli 2019

    RSS-feed

Foto

Coaching voor professionals
Kees Jongman
G. Peuscherstraat 239
7558 BE Hengelo
06-36327108
info@harthoofdwerk.nl

Foto
​Gedicht
Ben je ondernemer, medewerker, teamlid?
Wil je meer grip, meester worden over jezelf, jouw situatie en organisatie?
Leer je leven achterwaarts te begrijpen en voorwaarts te leven.
Tussen natuur en cultuur staan wij mensen.
Wij als mens staan tussen autonomie en verbondenheid
In relatie met elkaar, de ruimte, de tijd.
Binnen je privé, werk en je maatschappelijke situatie
Foto

​2020 ©HartHoofdWerk | websiteontwerp door aljavandijk.nu 
Proudly powered by Weebly
  • home
  • coaching
  • team
  • mastermind
  • mijn gereedschap
  • contact
  • Blog